
Diagnostiek
Soms is het niet meteen duidelijk waarom een kind vastloopt. Thuis, op school of in contact met anderen.
Het kind is verdrietig maar weet niet waarom, heeft moeite met concentreren, wordt snel boos of trekt zich terug. Voor ouders en de leerkracht is het vaak niet duidelijk waar dit vandaan komt.


Diagnostiek bij High5 Kind- en Jeugdpraktijk helpt om te achterhalen wat er speelt. En, nog belangrijker, wat er nodig is om verder te komen.
Wat is diagnostiek
Diagnostiek is het zorgvuldig onderzoeken van de ontwikkeling, het gedrag en het functioneren van een kind. We doen dit altijd vanuit een brede blik: we kijken niet alleen naar het kind zelf, maar ook naar de omgeving. Thuis, op school en in contact met anderen.
Zo begrijpen we beter waar klachten vandaan komen, wat een kind nodig heeft en hoe we samen de juiste stappen kunnen zetten.
Binnen High5 Kind- en Jeugdpraktijk kan diagnostiek bestaan uit:
-
Psychologisch onderzoek, gericht op gedrag, emoties,
aandacht, geheugen, intelligentie of sociale vaardigheden -
Motorisch en sensomotorisch onderzoek, uitgevoerd door
de kinderergotherapeut. Met zintuiglijk profielonderzoek
brengen we de sensorische informatieverwerking in kaart
Hoe verloopt onderzoek
Onderzoek begint met een intake met de ouders. We bespreken wat er speelt en wat al is geprobeerd. Dit gesprek wordt besproken tijdens een multidisciplinair overleg. Hierin bekijken psychologen, orthopedagogen en ergotherapeuten samen wat de beste onderzoeksaanpak is. Daarna volgt een uitgebreid gesprek met beide ouders over de gehele ontwikkeling van het kind, van zwangerschap tot nu. Ter voorbereiding ontvangen ouders een vragenlijst zodat we een volledig beeld krijgen. Waar nodig observeren we het kind op school, om te zien hoe het zich gedraagt in het dagelijks leven. Hierna worden de eerste indrukken op papier gezet. Wat zou er aan de hand kunnen zijn. Dit vormt de basis van het verdere onderzoek.
Het onderzoek zelf
Het onderzoek start vaak met een intelligentieonderzoek. Daarna volgen aanvullende tests, observaties en gesprekken. We nemen de tijd voor de onderzoeken. Het is belangrijk dat een kind zich op zijn of haar gemak voelt en zichzelf durft te laten zien. Een eerlijk beeld vraagt tijd en vertrouwen.
Hoe onderzoeken we
Onderzoek bij High5 Kind- en Jeugdpraktijk is speels, kindgericht en visueel ondersteund. We gebruiken:
-
Gestandaardiseerde testen voor cognitieve, motorische of sociaal-emotionele vaardigheden
-
Vragenlijsten ingevuld door kind, ouders en soms school
-
Gesprekken over gevoelens, gedachten, wensen en moeilijkheden
-
Tekeningen, verhalen en spel om zicht te krijgen op wat een kind bezighoudt
-
Observaties op school of tijdens activiteiten om gedrag in context te begrijpen
We combineren alle informatie om tot een helder beeld te komen van het kind. Niet alleen wat het laat zien, maar ook waarom.
Terugkoppeling en advies
Na het onderzoek bespreken we de resultaten intern. Daarna bekijken we of de eerste verwachtingen aansluiten bij wat we hebben gezien.
Vervolgens volgt een uitgebreid adviesgesprek met de ouders. We leggen de bevindingen helder en visueel uit, zodat duidelijk wordt wat er speelt en wat het kind nodig heeft.
Daarna zetten we de vervolgstappen uit, zoals:
-
Adviezen voor individuele behandeling, ouderbegeleiding of ergotherapeutische training
-
Praktische aanbevelingen voor thuis en school
-
Waar nodig een gezamenlijke terugkoppeling aan school, altijd in overleg met ouder

Tot slot krijgt ook het kind een gesprek met ons, afgestemd op de leeftijd en belevingswereld. Zo begrijpen kinderen beter wat er is onderzocht en wat eruit is gekomen. Dat geeft vaak rust en duidelijkheid.

