
Executieve functies
Sommige kinderen gaan struikelend door het leven. Zij missen inzicht en overzicht, en het lukt hen maar niet om grip te krijgen op dagelijkse werkzaamheden.
Het deel van de hersenen dat helpt om doelen te bereiken, noemen we de executieve functies. Die functies helpen om te plannen, en te organiseren, en om verstandige keuzes te maken. Ook als emoties en afleiding een rol gaan spelen.
Maar bij sommige kinderen is dit deel van de hersenen minder goed ontwikkeld. Bij deze kinderen gaan wij aan de slag om de executieve functies te versterken.

Voor welke kinderen is dit?
Deze begeleiding is voor kinderen die het nodig hebben om denk- en regelprocessen in de hersenen te verbeteren.
Deze kinderen hebben vaak moeite met:
-
Nadenken voordat ze iets doen
-
Op tijd beginnen aan huiswerk
-
Spullen op orde houden
-
Luisteren naar instructies
-
Omgaan met frustratie
-
Plannen en overzicht houden
-
Tijd inschatten
Hoe helpen wij uw kind met de executieve functies?
Onze therapeut onderzoekt hoe het kind zich thuis en op school gedraagt. Samen met u als ouder, en met de leerkracht, kijken wij wat er misgaat. Ligt het aan de planning? Het geheugen? De impulscontrole? Of misschien aan het overzicht?
Met de antwoorden gaan wij aan de slag. Tijdens praktische oefeningen leert het kind meer over structuur en rust. Wij leren het kind hoe het gedrag gepland, bijgestuurd en georganiseerd kan worden, zodat het meer grip krijgt op taken en situaties.
Executieve functies bij High5
Bij High5 Kind- en Jeugdpraktijk werken wij stapsgewijs en praktisch. We gebruiken herkenbare situaties uit het dagelijks leven, en praktische oefeningen. Daarmee leert het kind hoe het gedrag gepland, bijgestuurd en georganiseerd kan worden, zodat het meer grip krijgt op taken en situaties.
Het doel is dat het kind emoties beter reguleert. Zelfreflectie is daarbij belangrijk: onderdeel van de begeleiding is dat het kind zelf nadenkt over wat goed gaat, en wat beter kan.


