
Sensorische integratietherapie
Kinderen nemen de wereld om zich heen waar met hun zintuigen. Ze zien, horen, voelen, ruiken en proeven. Al deze prikkels samen geven informatie over wat er in hun omgeving gebeurt.
Soms vinden kinderen het moeilijk om al die prikkels te verwerken. Ze reageren dan te sterk op prikkels, of juist helemaal niet. Sensorische integratietherapie helpt u en uw kind ontdekken hoe die prikkels worden ervaren.
Voor wie?
Sensorische integratietherapie is geschikt voor kinderen die moeite hebben met prikkelverwerking. Bijvoorbeeld wanneer:
-
Uw kind aanraking moeilijk vindt (zoals haren wassen, nagels knippen of kleding die niet prettig voelt)
-
Uw kind juist weinig reageert, en een aanraking of vieze handen niet opmerkt
-
Uw kind bang is, en alledaagse dingen niet durft, zoals schommelen
-
Uw kind onhandig beweegt (vallen, wiebelen)
-
Uw kind overprikkeld raakt door geluid
-
Uw kind weinig reageert wanneer u iets zegt


Deze kinderen raken sneller vermoeid, hebben moeite met concentreren, of worden sneller boos of teruggetrokken.
Hoe werkt SI-therapie?
Een vragenlijst geeft inzicht in hoe het kind prikkels ervaart. U vult deze lijst in, en de leerkracht doet dat ook. Daarna observeren wij het kind in het dagelijks leven en op school.
De resultaten leggen wij vast in het zintuiglijk profiel: een blauwdruk van hoe een kind omgaat met alles wat er op een dag gebeurt. Dat profiel vormt de basis voor een behandelplan dat past bij het kind.



