
SoVa-training

Als kind uzelf uiten in een groep met andere kinderen kan soms lastig zijn. Tijdens de SoVa-training leren kinderen om zich beter te uiten in sociale situaties.
Voor wie is de SoVa-training?
De training is voor kinderen uit groep 3 tot en met 8 die het moeilijk vinden om:
-
Contact te maken
-
Gevoelens te uiten
-
Passend te reageren


Wat leren kinderen in de SoVa-training?
In tien bijeenkomsten gaan wij:
-
Kennismaken, en vragen stellen
-
Gevoelens herkennen, en bespreken
-
Bij de groep horen, en omgaan met groepsdruk
-
Praten, samenwerken, en reageren op afwijzing
-
Nee zeggen, onderhandelen, en aangeven wat je nodig hebt
-
Omgaan met pesten en plagen
-
Sorry zeggen, en conflicten oplossen
Bij het samenstellen van de groepen zorgen wij dat kinderen zoveel mogelijk met leeftijdsgenoten van hetzelfde ontwikkelingsniveau samenwerken.
We gebruiken hierbij de ‘spanningsberg’ om kinderen inzicht te geven in hun eigen spanning en emoties. Zij leren herkennen wanneer spanning oploopt, en welke oefeningen helpen om tot rust te komen.
De dieren als hulpmiddel
Om sociale situaties herkenbaar te maken werken wij met vier dieren die elk een communicatiestijl verbeelden:
-
Schildpad: onzeker of teruggetrokken
-
Leeuw: dominant of opdringerig
-
Pauw: assertief en sociaal gedrag, in balans
-
Luiaard: afwezig, passief of teruggetrokken
Zo leren kinderen welke rol zij spelen, en hoe het ene dier reageert op het andere.
SoVa bij High5
Bij High5 Kind- en Jeugdpraktijk kijken wij naar de oorzaken van gedrag. Zo leert uw kind begrijpen waarom iets moeilijk voelt, en wat daaraan te doen is.
Wij geven de training in kleine groepen van vier tot zes kinderen. Bij elke groep zijn twee medewerkers aanwezig, zodat wij iedereen voldoende aandacht kunnen geven.
Aan het einde van de training is er een gezamenlijke afsluiting. Daarbij laten kinderen zien wat zij hebben geleerd. Door die verhalen te delen zijn kinderen vaak trots op zichzelf. Het resultaat is dat zij meer zelfvertrouwen hebben, en meer verbinding voelen met anderen.

